Роберт Фултон

Роберт Фултон је био амерички инжењер, конструктор и изумитељ. Рођен је у месту Мала Британија (Little Britain), Пенсилванија, 14.новембра 1765. године.  Још као дете интересовао се за механику и правио иновације на чамцима.

 

Такође је био талентован за уметност, тако да је са седамнаест година решио да се бави сликарством. Неколико година је боравио је у Филаделфији где је сликао портрете, пејсаже, зграде и машине и од тога зарађивао за живот. И поред тога стално је експериментисао са механичким изумима и патентирао машину за предење кудеље, прављење ужади, као и преводнице на каналима. У Филаделфији је упознао и Бенџамина Франклина. Са двадесет три године је одлучио да отпутује у Европу.

 

 У Паризу је студирао француски, немачки, математику и хемију, и тада је почео да ради на конструкцији торпеда и подморнице. Због техничких недостатака његова подморница “Наутилус“ је била неупотребљива. 1793 године предложио је америчкој и британској влади да на бродове угради парну машину.

 

Захваљујући донацији америчког амабасадора у Паризу, успео је 1803.године да конструише и изгради пароброд дужине 66m, који је експериmентално пловио по Сени скромном брзином од свега пар 3-4km/h. Нажалост, после неколико успешних проба, брод је потонуо.

 

Враћа се у Америку, где упознаје инвеститоре који су препознали квалитет његових патената и конструкција, па су му и помогли својим новчаним средствима да изгради први комерцијални пароброд, 1807.године, под називом “Клермон“. Брод је покретала парна машина која је снагу преносила на бочне точкова са лопатоцама. Такође  је имао и катарке са једрима. Прва пловидба је изведена на реци Хадсон од Њујорка до Абанија, просечном брвином од 7km/h узводно.

 

Иако је представљао техничку иновацију, морепловци су били неповерљиви према пароброду, нарочито су им сметали точкови са лопатицама на боку брода. Једрењаци су још увек били бржи. Први брод који је само помоћу парног погона прешао Атлантик 1838.године  звао се „Сиријус“. Пароброди су се све више градили, али су и даље имали бочне погонске точкове са лопатицама као и катарке са једрима, тако да су могли да користе и њих.

 

 

Године 1844. у Бристолу је поринут у море брод „Велика Британија“. То је био највећи брод гвоздене конструкције тога доба. Уместо бочних погонских точкова са лопатицама, „Велика Британија“ је пловила помоћу елисе, али је имала и једра са шест катарки. Захваљујући овом броду свет је схватио да је почело доба пароброда.

 

 

Роберт Фултон је умро у Њујорку, 24.фебруара 1815.године.