Браћа Рајт

После дугих припрема, студиозног проучавања и егзактног експериментисања браћа Рајт, Орвил (Orville Wright; 1871-1948.) и Вилбур Wilbur Wrighт, 1867-1912.) успeли су званично да изведу први контролисани лет летелицом са мотором, тежом од ваздуха,

што представља почетак неслућеног развој ваздухопловне технике годинама које су следиле. Овај догађај, значајан за људску цивилизацију, одиграо се 17.12.1903.  године на брду Кити Хок, Северна каролина, САД. Може се рећи да браћа Рајт представљају прве успешне конструкторе и пилоте првог управљивог авиона.

Авион под именом Flayer A је био двокрилни авион, са скијама уместо стајног трапа, крмилом дубине испред и крмилом правца иза крила, кога ду погониле две елисе које је ланчаним преносом покретао мотор са унутрашнјим сагоревањем (такође конструкција браће Рајт) снаге од 12KS (8,86kW). Конструкција је била у потпуности од дрвета прекривена платном, са елементима од челичног лима и учвршћена сајлама са утегама.

Авионом се управљало из лежећег положаја, померањем тела, чиме су витоперени крајеви крила и ротирано крмило правца.

Први успешни лет је трајао само 12 секунди, за које је време авион прелетео читавих 37 метара, на висини не већој од 3 метара. У току истог дана је обављено укупно четири лета од којих је најдужи трајао 59 секунди дужине 260 метара. Приликом последњег лета је дошло до лакшег удеса, приликом које је летелица доживела извесну штету, а касније је поправљена.

 

 

Овај успех је остао дуго непризнат услед разних интрига водећих Америчких научних кругова, који су имали своје фаворите у трци за први успешни лет, и који никако нису хтели да признају да су браћа Рајт, власници радионице за поправку бицикла, успели у нечему у чеми нису многи научници од гласа. Зато је авион , као музејски експонат, пребачен у Лондон, и тамо осто све до 1948.године, када је враћен у САД, и сада се налази у поставци Смитсонијеве задужбине у Вашингтону.

Браћа Рајт су значајне успехе постигли у Европи почев од 1908.године, када су њихове летелице постизале дужину прелета од преко 120km, дужину лета од скоро 2 сата, са висином лета од преко 200m.